Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK. PUN pracuje na Magistrali Podsudeckiej i koło Tomaszowa Maz.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
30-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Kolejne odcinki linii kolejowych zyskują nowe oblicze. Na Magistrali Podsudeckiej i trasie Tomaszów Mazowiecki – Radzice trwają intensywne prace torowe z wykorzystaniem maszyn PUN. Polskie Linie Kolejowe wymieniają stare szyny i podkłady, stabilizują tor, oczyszczają tłuczeń. Efektem będą szybsze i cichsze podróże, większy komfort i uniknięcie przyszłych ograniczeń prędkości.

Polskie Linie Kolejowe kontynuują prace utrzymaniowe i modernizacyjne, a dzięki wykorzystaniu nowoczesnych maszyn do potokowej wymiany nawierzchni PUN, roboty postępują zgodnie z harmonogramem i przynoszą wymierne korzyści dla pasażerów oraz przewoźników towarowych.

Magistrala Podsudecka: nowa jakość torów i obiektów

Na Magistrali Podsudeckiej intensywne działania trwają od połowy czerwca. Kolejarze przy użyciu specjalistycznych maszyn poprawiają parametry na linii kolejowej 137 na odcinku Jaworzyna Śląska – Legnica. Roboty prowadzone są na ponad 50 kilometrach szlaku. Na odcinku między Przybyłowicami i Legnicą przez dwa tygodnie pracował PUN. Specjalistyczna kolejowa maszyna zdemontowała starą nawierzchnię – szyny i podkłady – a następnie ułożyła nowe elementy na odcinku 11 kilometrów. Po niej do akcji wkroczyła oczyszczarka, która usunęła zanieczyszczenia z tłucznia, przywracając właściwe odwodnienie i parametry geometryczne toru.

PUN powróci na Podsudecką we wrześniu – tym razem zajmie się odcinkiem między Jaworem i Rogoźnicą, który w zeszłym roku został przystosowany do tych działań kolejowym kombajnem AHM. Roboty torowe oraz prace na 10 obiektach inżynieryjnych pozwolą na podniesienie prędkości na linii do 120 km/h na wybranych odcinkach, co skróci czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii. Wykonawcą prac o wartości 30 mln zł jest spółka z grupy kapitałowej PLK SA, firma DOLKOM.

Z nowym torem między Tomaszowem a Radzicami

Jeszcze w lipcu maszyna PUN ruszy z zadaniem na linii kolejowej 22 Tomaszów Mazowiecki – Radzice. Na tym odcinku przewidziano wymianę torów na pięciu fragmentach: trzech odcinkach szlaku Tomaszów Mazowiecki – Dęba Opoczyńska, rozjeździe w stacji Dęba Opoczyńska oraz jednym odcinku szlaku Dęba Opoczyńska – Radzice. Łącznie wymienionych zostanie ponad 5 km toru.

Do realizacji wykorzystane zostaną tzw. materiały staroużyteczne: szyny zregenerowane w zgrzewalni w Bydgoszczy oraz podkłady pozyskane z modernizacji linii kolejowych 351 oraz 25. Tory zostaną wykonane jako bezstykowe – bez klasycznych połączeń szyn. Roboty obejmą również oczyszczanie tłucznia i stabilizację toru przy pomocy maszyn torowych. Po zakończeniu prac możliwe będzie ujednolicenie prędkości na całym jednotorowym odcinku do 120 km/h – obecnie w niektórych miejscach pociągi mogą jechać tylko 100 km/h. Wykonanie remontu pozwoli uniknąć ograniczeń i skrócić czas przejazdu.

PUN: mniej hałasu, więcej komfortu

Maszyny PUN pozwalają na szybkie i zautomatyzowane wymienianie zużytych elementów torów na nowe. Dzięki temu remonty przebiegają sprawniej, a pociągi pasażerskie i towarowe napotykają mniej utrudnień. Zastosowanie tej technologii umożliwia wymianę podkładów – a gdy trzeba, także szyn – z prędkością dochodzącą nawet 1 km toru podczas jednej, ośmiogodzinnej zmiany roboczej. Dzięki takim działaniom tory stają się bezpieczniejsze, a podróż wygodniejsza i szybsza.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Strabag wyremontuje mosty na linii 97

Infrastruktura

Strabag wyremontuje mosty na linii 97

Roman Czubiński 30 lipca 2025

PLK SA: Linia 169 – nadal staramy się o dofinansowanie

Infrastruktura

Linia 132: Dolkom zmodernizuje odcinek Opole – Pyskowice

Infrastruktura

TLK Kormoran będzie pociągiem IC. Nie dotrze do Nysy, Kłodzka i Polanicy

Tabor i technika

Kalendarz Kolej Podsudecka 2012

Warte uwagi

Kalendarz Kolej Podsudecka 2012

kk, Rynek Kolejowy 19 października 2011

Zobacz również:

Strabag wyremontuje mosty na linii 97

Infrastruktura

Strabag wyremontuje mosty na linii 97

Roman Czubiński 30 lipca 2025

PLK SA: Linia 169 – nadal staramy się o dofinansowanie

Infrastruktura

Linia 132: Dolkom zmodernizuje odcinek Opole – Pyskowice

Infrastruktura

TLK Kormoran będzie pociągiem IC. Nie dotrze do Nysy, Kłodzka i Polanicy

Tabor i technika

Kalendarz Kolej Podsudecka 2012

Warte uwagi

Kalendarz Kolej Podsudecka 2012

kk, Rynek Kolejowy 19 października 2011

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5